MINE TANKER

Jeg opprettet denne bloggen da mamma døde 3.februar 2010. Jeg bruker den til å beskrive hvordan jeg har det, hva jeg tenker og kjenner på kroppen.
Siden jeg er lite god på å "snakke om det", bruker jeg bloggen til å kommunisere med.

tirsdag 14. desember 2010

Adventstid – vente tid – tid til ettertanke

Tiden vi er inne i og de dagene som står for døren, rører opp mange følelser. Egentlig har jeg mest lyst til å legge lokk på dem, men må takle det. Mange sier at man må huske det gode, de gode minnene. Of det er det jeg skal prøve å sette ord på nå.

Det er tid for julekalender, så hvorfor ikke ta utgangspunkt i 24 luker.
Innholdet i lukene er satt opp urangert, og det vil garantert mangle mange minner.


1) Barnas lek med mormor sittende på gulvet. Alltid tilgengelig

2) Bake pepperkaker sammen mor og datter. Kvalitetstid

3) Gå på tur. Gode samtaler og stillhet. Mamma kunne være stille også.

4) Barn og barnebarn blir satt først. ”Jeg kommer en tur!” Uselvisk.

5) Gode råd. Ved syke barn, var det alltid godt å snakke med mamma om hvordan man takler det som kommer. Hun var alltid tilgjengelig – en god mamma og mormor

6) Pepperkakeknuse dag. Tradisjontro. Hun var alltid så delaktig. 9 januar vil bli spesiell i 2011. Da er det ett år siden siste gang vi var alle samla. Siste gangen gutta så mormor.

7) Badestranda; Masse lek med ungene. Lekende.

8) Sosial. Middagsbesøk; ”Vi kommer gjerne både pappa og jeg”

9) Hjelp! Sausen til ribba. Mamma hadde alltid råd.

10) Kromkaker. Det var det alltid mamma som lagde til jul og gav bort. Det fikk jeg aldri lære av mesteren. Men fiksa det i år likevel:) Tenkte på andre.

11) Låne ut bil. I alle de åra jeg ikke hadde bil, var det sjelden nei som svar når jeg ønsket å låne. Til andres beste. Det er alltid spesielt å møte en Nissan Micra…

12) Sy opp gardiner. Mamma kunne jammen det også. Hun fikset med glede!

13) Strikke sokker til barnebarna, og gensere. Kjærlighet i alle masker.

14) Hente i barnehagen. ”Jeg vil gjerne være med å hente!” Eller ”Jeg blir gjerne med på sommerfesten i barnehagen” etc. Engasjert

15) Tak alltid kontakt når hun skjønte at noe var vanskelig. Omtenksom og oppmerksom

16) Sjåfør. Før jeg fikk lappen, kjørte hun til kor, trening … Kjørte også seinere ved behov.

17) Alle var viktige for mamma. Inkluderende

18) Interessert i hvordan andre har det, hadde alltid noe å snakke med alle om. Og var alltid oppriktig interessert.

19) Mamma var opptatt av Rettferdighet. Hun var meget rettferdig selv.

20) Omsorgsfull. Hun ga masse kjærlighet til egne foreldre, ektemann, barn, barnebarn, venner og bekjente. Hun likte å være til for andre!

21) Krim interessert. Leste bøker og så krim på tv. Det var flott å ha noen å se sammen med, samt snakke om bøkene om.

22) Alle ble innkludert i miljøet rundt mamma.

23) Varm. Hun hadde et stooooort og varmt hjerte

24) Livsglad var mamma til siste slutt. Hun ville gjerne leve livet videre sammen med oss. Hun så unnskyld fordi hun så at hun ikke fikk det til …


Det blir noen vanskelige stunder de neste dagene. Egentlig kunne jeg tenkt meg å hoppe over hele jula, men vet at det ville hun ikke likt. ”DU må leve videre, og ta vare på familien din!” Det var viktig for å henne. Det sa hun mange ganger den siste tiden.

Lille jenta på 16mndr, ser ofte på bildet av mormor. Det hun vil forbinde med det ordet er et bildet. Men hun har opplevd masse gode stunder sammen med henne. Det har vu heldigvis mange bilder av. 3åringen snakker ofte om henne. ”Når skal mormor ha bursdag?” Å fortelle igjen og igjen at mormor er død, er med på å bringe frem de gode minnene. Men det koster.

Ønsker alle en god jul!

Jeg skal bruke tiden til ettertanke, bearbeiding og tid sammen med de jeg er så glad i!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar