MINE TANKER

Jeg opprettet denne bloggen da mamma døde 3.februar 2010. Jeg bruker den til å beskrive hvordan jeg har det, hva jeg tenker og kjenner på kroppen.
Siden jeg er lite god på å "snakke om det", bruker jeg bloggen til å kommunisere med.

lørdag 22. januar 2011

Ett år uten mamma

Ett år er snart gått siden mamma døde 3.februar 2010.
Et merkelig år. Mange følelsesmessige karusellturer. De dypeste nedturene er etterhvert blitt kortere, og oftere erstattet med gode minner. Vi opplevde mye fint sammen -hele familien!

Graven er blitt et godt sted å dra til. I begynnelsen var det uendelig mye sorg i disse besøkene, nå er det blitt et sted jeg føler at jeg kommer nærmere mamma. I en travel hverdag er det godt å kunne lage rom for ettertanke. Jeg var innom graven i dag. Børstet bort snø og rim.

- Akseptere situasjonen... jeg vil egentlig ikke det. Jeg føler fortsatt et savn. Jeg har fortsatt trang til å ringe henne, vil så gjerne dele alt som skjer i livene våre, og ikke minst kunne yte av hennes kunnskap når jeg kommer til kort. Men jeg vet at det ikke går lenger. Men jeg prater med henne likevel. Det hjelper! Vet også hva hun ville sagt i enkelte situasjoner - hun er fortstatt tilstede bare på en annen måte!!

Krisebearbeiding eller sorgreaksjon går gjennom faser, og vi takler de ulike fasene på ulike måter. Å tillate seg å sørge, grine og føle har for meg vært viktig. Å ha menneseker rundt som har turt å spørre samt vært deltagende har vært en stor støtte. TAKK, alle sammen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar